Episoder
-
Kan ny kommuneplan for Oslo gjøre det enklere å gå rett på byggesak? I forslaget til ny KPA, som nå er på høring, er det fortsatt sånn at mange søknadspliktige tiltak kan bli sluset inn i plansporet. Vi diskuterer hvordan regelverket kan forenkles, og hvordan rett på byggesak kan brukes som et verktøy for raskere prosesser og bedre arkitektur.
Hva betyr det i praksis? Når kreves reguleringsplan, og når kan man gå rett på byggesak? Hva blir enklere og hva kan vi miste?
Maren og Erling har besøk av Vera Houck, direktør i Plan- og bygningsetaten, og Stian Berger Røsland, advokat i Selmer og tidligere byrådsleder i Oslo, til en samtale om juss, politikk og fremtidens byutvikling.
Vi lover byutviklingsnerding på høyt nivå.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Hvordan bygger man et knutepunkt som skal håndtere dobbelt så mange reisende – uten å glemme hva som gjør en stasjon til en stasjon?
Oslo S skal rustes for fremtiden med nye innganger, større stasjonsarealer, nye byrom og et høyhus. Alle er enige om at Norges viktigste kollektivknutepunkt trenger et løft. Uenigheten handler om hvordan.
Kan stasjonen oppgraderes uten å bygge høyt? Og hvor går grensen mellom stasjonsutvikling og eiendomsutvikling?
Gjester hos Maren og Erling er Hanne Sofie Solhaug fra Bane NOR Eiendom og Andreas Vaa Bermann fra Plan- og bygningsetaten. Sammen diskuterer de fremtiden for Oslo S, og hvordan knutepunktet skal møte veksten i årene som kommer.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Mangler du episoder?
-
OBOS bygger for tiden boligprosjektet Oen på Rødtvet i Oslo, et klimasmart og tilnærmet nullutslippsbygg med 133 leiligheter. Prosjektet er formet som en «O», med et stort gårdsrom i midten som er tenkt som en felles møteplass for både beboere og naboer.
Bygget har en tydelig arkitektonisk identitet og er utformet for å tilpasse seg omgivelsene på en ny måte. Samtidig har prosjektet møtt motstand fra naboer, og vi ser nærmere på hva som ligger bak skepsisen.
I denne episoden snakker Maren og Erling med Ingunn Andersen Randa, leder for storbyområdet i OBOS, og Christian A. Dahle, arkitekt og partner i CADA og leder for Rådet for byarkitektur i Oslo kommune. Sammen diskuterer de typologi, stedstilpasning og hvordan markedet tar imot prosjektet.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Det startet som journalistikk og gode anbefalinger – så tok det helt av. Etter at VINK spisset Instagram- og TikTok-kontoen høsten 2024, kan én anbefaling være nok til at et lite sted går fra «hemmelig perle» til fullstendig overfylt på rekordtid. Men hva skjer med nabolagsfølelsen når folk strømmer til fra hele byen, og det plutselig ikke er plass til stamgjestene?
I denne episoden inviterer Maren og Erling Anniken Aarrestad, som skrev «Vink farvel til din lokale perle» i Magma og Øystein Aldridge, nyhetsleder i VINK, til en samtale om anbefalinger, algoritmer og makt i byrommet.
Hvem «eier» egentlig de små stedene, stamgjestene som har vært der lenge, eller de nye besøkende som finner dem via sosiale medier? Har journalister og anbefalere et ansvar for konsekvensene av suksessen? Og finnes det en mer bærekraftig måte å løfte frem byens tilbud på, uten å gjøre dem til offer for sin egen popularitet?
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
NRK flytter til Ensjø i løpet av 2030, med høye ambisjoner om å bli en bylivsgenerator i møtet mellom Ensjø, Kampen og Tøyen – og et kreativt mediehus i verdensklasse. Men hvordan skal de få det til? Hva tenker lokalmiljøet, og er det egentlig realistisk?
NRK oppleves ikke akkurat som særlig åpent der det ligger i dag på Marienlyst. Nå er det derfor viktig at staten blir en god nabo, der folk kan ta del i det NRK er.
Vi får høre om ny teknologi og fleksible bruksområder, og om forventningene til et nytt NRK, midt mellom det nye og det gamle i Gamle Oslo, med samspill med omgivelsene som mål.
Gjester hos Maren og Erling er Vibeke Fürst, kringkastningssjef, og Mats Kvaløy Bjørbekk, leder av arbeidsutvalget i bydel Gamle Oslo (Ap).
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I denne episoden tar vi for oss Nationaltheatret: dagens bygg skal rehabiliteres, men hvor skal teatret være mens arbeidet pågår – og hvordan kan midlertidige lokaler samtidig legges til rette for framtidige biscener? Vi diskuterer kulturarv versus funksjonalitet, byutvikling og hvorfor plasseringen av teatret betyr så mye for både publikum og byen.
Vi snakker også om hvorfor Nationaltheatret må være et sted for hele Norge, ikke bare Oslo, og hva som skal til for å skape gode teateropplevelser i bygg som ennå ikke finnes.
Gjester hos Maren og Erling er skuespiller Torbjørn Harr og Eivor Evenrud, bystyremedlem for Oslo Arbeiderparti og fraksjonsleder for Kultur- og utdanning.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Hva skjer når gamle industriområder skal bli boligområder med høyhus? Fyrstikktorget på Helsfyr består i dag av gamle industribygg og kontorer, men det har lenge vært planer om å gjøre plassen mer levende med boliger, møteplasser og aktivitet. Nå ligger det planer om to boligtårn på opptil 60–70 meter, men forslaget har skapt stor debatt.
Vi har invitert Tamina Sheriffdeen Rauf fra Ap, som mener at høyhusene kan gi mer liv i området og bidra til en moderne, attraktiv bydel og Sigrid Heiberg fra MDG som er kritisk og mener at høyhus ikke er løsningen. Hun peker på at Hovinbyen har stort potensial, men at trafikkutfordringer må løses først, og at bygningene må ha god kvalitet, møte gaten på en god måte og ha slankere, bedre arkitektur.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Hva skjer med byens historiske bygg når det offentlige ikke tar ansvar for å bevare kulturminnene? Mange av disse byggene står tomme og forfaller, ofte med store vedlikeholdsetterslep når de selges. Private utviklere viser stadig oftere at gamle bygg kan få nytt liv, bli tatt i bruk igjen og bidra til å styrke byens identitet.
Men hvem har egentlig ansvaret for å ta vare på byens kulturminner? Hvorfor lar det offentlige byggene stå tomme uten formål? Er det et spørsmål om vilje eller evne? Finnes det gode modeller for samarbeid mellom offentlig og privat forvaltning? Og hva skjer med byens identitet når historien er til salgs?
Dette er noen av spørsmålene Maren og Erling tar opp med Riksantikvar Hanna Geiran og Rasmus Os fra Fauna Eiendom. Sammen diskuterer de hvordan vi kan sikre at byens kulturminner både bevares og tas i bruk igjen.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Hvorfor oppleves så mye av det som bygges i Norge som stygt – og må det være sånn?
I denne episoden snakker Maren og Erling om arkitektur, estetikk og makten bak omgivelsene våre. Arkitekturopprøret har gitt ny fart til debatten om hva som er pent og stygt, men har det endret måten vi bygger på?
Gjester er Hans Olav Brenner fra NRK-serien Stygt? og kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran (Ap). Samtalen handler om lav boligbygging, manglende langsiktighet, kommunenes rolle og hvem som egentlig har ansvaret når resultatet ikke blir så bra.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I denne episoden tar Maren og Erling for seg konflikten rundt Hasle Torg, hvor småhus og grøntarealer står i fare for å bli erstattet med rundt 160–190 nye leiligheter. Vi snakker med Live Nelvik, nabo i Lille Tøyen Hageby i 20 år, og Haakon Riekeles, leder av Byutviklingsutvalget (V).
På den ene siden hevder politikeren at dette er en planmessig «nobrainer»: et knutepunkt hvor flere boliger trengs, uten å ødelegge natur eller skape mer trafikk – og som til slutt vil styrke nabolaget. På den andre siden står et engasjert nabolag som frykter overdreven fortetting, tap av grøntområder og at sosial infrastruktur ikke følger med.
Spenningsnivået er høyt: hersketeknikker, «Not In My Back Yard»-argumenter og politisk arroganse gjør at Live nesten forlater studioet. Med over 200 engasjerte mennesker på innspillsmøtet alene, spør vi: Hvor går grensen mellom byutvikling og vern av lokalsamfunnet – og kan naboenes kamp stoppe utviklingen?
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Velkommen til årets første episode av Kantsonen.
Vi starter friskt og kikker i spåkulen: Hva vil det nye året bety for byutviklingen? Hvor mange boliger blir regulert, og hvilke prosjekter settes faktisk i gang?
Vi snakker om ny arkitekturveileder, kommuneplanens arealdel og bydelsreformen – og om hvordan bydelene kan bli mer robuste og tilby likere tjenester i hele byen. Vi spør også hvordan vi sikrer en helhetlig byutvikling, og om sentrum bør bli en egen bydel.
Maren og Erling har med seg byråd for byutvikling, James Stove Lorenzen. Forventningene til året som kommer? De er store.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Var 2025 året som var tungt å komme seg gjennom – eller året der noe faktisk begynte å løsne?
I denne episoden ser vi tilbake på et år med store ambisjoner og krevende veivalg for byutviklingen i Oslo. En ny samfunnsdel i kommuneplanen setter retning, flere store prosjekter er i gang, og rammene for fremtidens by er i større grad lagt – selv om mye fortsatt ligger foran oss. Vi snakker også om Construction City, Grønlikaia og Oslo Urban Week på Grønland.
Maren og Erling oppsummerer 2025 sammen med Mansoor Hussein, Ap-politiker og seniorrådgiver i Storm Samfunn, og Johanne Bortne, arkitekt og partner i Powerhouse: Hva vil året bli husket for – hva var høydepunktene?
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Ny parkeringsnorm ble varslet i desember og dermed er debatten om bilens plass i byen tilbake for fullt. Oslo har fjernet parkeringsplasser og fått flere sykkelfelt og byrom, og kommunen tester nå nye måter å bruke gatearealet på gjennom midlertidige prosjekter for å gi mer plass til natur, byliv og opphold, samtidig som kritisk infrastruktur som nødetater, varelevering og adkomst til eiendom fortsatt fungerer.
Spørsmålet er likevel: Bilfritt byliv – eller en mer balansert modell? Nullvekstmålet krever at en voksende befolkning går, sykler eller reiser kollektivt, men hva skjer der tilbudet ikke er godt nok – og når bilen fortsatt er raskest for mange?
Dette diskuterer Abdullah Alsabeehg, nestleder i Oslo Arbeiderparti og bystyregruppen, og Ingeborg Bjørnevik, nestleder i Samferdsel- og miljøutvalget (FrP), når de møter Maren og Erling: Hvor står egentlig drømmen om det bilfrie bylivet nå?
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Kan Marienlyst bli et levende byområde, eller ender det som et standard boligområde?
Ferd Eiendom vil forvandle området til et levende byområde med 1200 boliger, næring og kultur, der den tette byen forlenges og historien rundt Radiohuset videreføres. Planen inkluderer storkvartaler, flerbrukshall under bakken og flerfunksjonalitet, og programmeringen av Radiohuset skjer i dialog med innovasjonsdistriktet Oslo Science City.
I studio diskuterer Maren og Erling visjonene med Lise Almquist, prosjektansvarlig i Ferd Eiendom, og Ellen de Vibe, tidligere byplansjef i Oslo.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Denne gangen tar vi toget til sjarmerende Gøteborg, som ligger strategisk plassert mellom Oslo og København. Gøteborg, med sin likhet til Oslo både i størrelse og ambisjoner, er midt i en spennende vekst. Hva er visjonen og drivkreftene bak byens utvikling? Hvordan samarbeider offentlige og private aktører for å forme byens fremtid? Og hvilken rolle spiller det at kommunen eier store deler av grunnen og selv står for utviklingen?
I denne episoden har Maren og Erling med seg arkitekt Reiulf Ramstad, som er involvert i utviklingen rundt Centralen-området, og Ingeborg Tennes, nestleder i Oslo Høyre og byrådssekretær, som diskuterer likheter og ulikheter mellom Oslo og Gøteborg og hva vi kan la oss inspirere av.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Hvordan oppfatter verden Oslo? I denne episoden dykker vi ned i rapporten «Oslo: State of the City» fra Oslo Business Region. Etter pandemien har byen oppnådd økt internasjonal synlighet, men står samtidig overfor utfordringer innen innovasjon og kapitaltilgang. På den positive siden har vi høy tillit og gode levekår, men vårt rike kulturliv er ikke like kjent utenfor Norges grenser.
Hva kan Oslo lære av hvordan andre ser oss, og hvordan kan vi bruke denne innsikten til å løfte byen vår?
Maren og Erling har med seg Siw Andersen, administrerende direktør i Oslo Business Region, og Einar Kleppe Holte, gründer av kaffebaren Fuglen, som bringer Oslo-historien til Asia.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I denne episoden stiller vi spørsmålene: Ønsker vi Frogner på Furuset, Arendal på Alna eller Roma på Romsås? Er stedstilpasning bare mer av det samme som ikke fungerer? Kan vi diskutere arkitektonisk kvalitet uten å ende opp med klassisk arkitektur – og hva innebærer egentlig klassisk arkitektur?
Maren og Erling har besøk av Henning Sunde, kreativ direktør og partner i Rodeo arkitekter, og Kristian Hoff-Andersen, arkitekt og styreleder i Arkitekturopprøret. De er enige om mye av kritikken av dårlig arkitektur, men har ulike syn på løsningene.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I debatten om Oslo skal ha en byarkitekt, legger Arve Juritzen (H) skylden på arkitektene for byens grå utseende, mens MDG mener utbyggerne er ansvarlige for dårlig arkitektur. Framfor å finne synderen, ser vi i denne episoden på mulighetene for å fargelegge byen og spør hva en fargerik by gjør med oss.
Maren og Erling har invitert Dagny Thurmann-Moe, daglig leder og partner i KOI Fargestudio, og Diana Cruz, sjef for det norske markedet i SLA for å snakke om dette temaet.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
Byrådet har vedtatt en ny leilighetsnorm på 30 kvadratmeter. Kritikerne er mange, men samtidig forsker LivingLab på enda mindre boenheter. Målgruppen er yngre enslige, par uten barn og folk i overgangsfaser. Men hva med barnefamiliene? Kan de litt større leilighetene også bli mer effektive? Er det nødvendigvis slik at små leiligheter fører til større gjennomtrekk og dårligere bomiljøer?
I denne episoden har Maren og Erling besøk av Søren Secher fra LivingLab og Lars Eirik Ulset fra Coera. De forsker, tester og viser gode eksempler på små leiligheter. Sammen diskuterer de hva som må til for å skape gode kvaliteter og løsninger på få kvadratmeter, og hvor mange kvadratmeter vi egentlig trenger for å leve det gode liv.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
-
I denne episoden dykker Maren og Erling ned i den voksende NoLo-trenden. Alkoholfrie produkter opplever en sterk innovasjon, og salget av alkoholfri drikke øker med over 20 prosent på Vinmonopolet, mens salget av alkohol viser en svak nedgang. Hvordan vil dette påvirke utelivet? Er rusfrie «raves» et tilbud for de spesielt interesserte, eller vil vi se en større endring i hvordan vi bruker byen? Og hva betyr dette for økonomien til utestedene?
For å utforske dette temaet har vi med oss Magnus Sundal fra Morningbeat og Paal Mangerud, utelivsgründer og medeier i flere utesteder i Oslo. Sammen diskuterer vi fremtiden for utelivet og hvordan den økende populariteten av alkoholfrie alternativer kan forandre byen.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
- Se mer