Folgen
-
Klaverintroer
Nogle sange afslører sig allerede med de allerførste toner.
I dette afsnit af Sætlisten er benspændet ganske enkelt klaverintroer – men det viser sig hurtigt, at de første anslag på tangenterne kan åbne for langt mere end bare en god melodi. De kan sætte en stemning, fortælle en historie og trække lytteren direkte ind i sangens univers.
Kasper har valgt den danske sangskriver Kristopher Munck Mortensen og Mellemblonds smukke "Til Ilden". En sang, der med få klavertoner folder et stille, poetisk univers ud om kærlighed, verdens skrøbelighed og de små øjeblikke, der giver livet mening. Undervejs kommer snakken blandt andet forbi Neil Young, harmoniske finurligheder og den særlige måde, hvorpå musikken understøtter tekstens billeder.
Thorbjørn går en helt anden vej og finder Tom Waits' debutklassiker "Martha". Her møder vi en kun 23-årig sangskriver, der allerede skriver med en livserfaring, som om han havde levet et helt liv. Samtalen kredser om det skæve klaver, de brune amerikanske barer, fortabte skæbner og den særlige melankoli, som har gjort Tom Waits til en af populærmusikkens mest originale fortællere.
Som altid er du meget velkommen til at fortælle os, hvad DU ville have valgt. Er det Elton John? Billy Joel? Randy Newman? Tori Amos? Eller måske et helt femte nummer? Skriv løs på Sætlistens Facebook-side - og husk, at du kan finde alle sangene fra Sætlisten på vores playliste på Spotify
Værter: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Redaktion: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Redigering og teknik: Thorbjørn Hertz Jensen
Musik: Kasper Duus -
Manchester
Det her afsnit endte med at blive en tur gennem nogle af de mest mytiske gader i britisk musikhistorie.
Manchester har gennem årtier fostret bands og kunstnere, der har flyttet musikken i nye retninger – fra postpunk og synthpop til baggy, britpop og elektronisk dansemusik. Men hvor starter man, når man kun må vælge ét nummer hver?
Thorbjørn går til et af de helt store øjeblikke i byens musikhistorie med Stone Roses' episke albumlukker "I Am The Resurrection" – et nummer, der på én gang samler trådene fra postpunken og peger frem mod britpoppen. Undervejs fortæller han om første møde med albummet i begyndelsen af 90'erne, om musikalske åbenbaringer og om et band, der nærmest nåede at blive legendarisk, før det gik i opløsning.
Kasper vælger en lidt mere overset perle: "Idiot Country" med Electronic – samarbejdet mellem Johnny Marr fra The Smiths og Bernard Sumner fra New Order. Her mødes guitardrevet britisk pop med den elektroniske scene, der blomstrede i Manchester omkring Factory Records, ravekulturen og de sene nattetimer på byens klubber.
Som altid er du meget velkommen til at fortælle os, hvad DU ville have valgt. Var det Joy Division? Oasis? The Smiths? New Order? Eller noget helt femte? Skriv løs på Sætlistens Facebook-side.
Værter: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Redaktion: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Redigering og teknik: Thorbjørn Hertz Jensen
Musik: Kasper Duus -
Peter Sommer
Peter Sommer er efterhånden blevet en af de helt store danske sangskrivere. Men hvor starter man egentlig, hvis man skal forsøge at indfange en karriere, der spænder fra skæve ordspil og elektroniske eksperimenter til store rocksange og knivskarpe tekstuniverser?
I denne udgave af Sætlisten har Kasper og Thorbjørn kastet sig over hver sit Peter Sommer-nummer. Kasper graver dybt i bagkataloget og finder "Våd Drøm" fra Superjegs album Øst/Vest – et nummer fra tiden før solokarrieren, hvor Peter Sommer stadig var ved at finde sit musikalske ståsted mellem provinsen og storbyen. Thorbjørn vælger til gengæld "Hærværk" fra Til rotterne, til kragerne, til hundene – en mørk og litterært ladet sang om selvlede, forfald og om at gå i hundene - eller stå stille.
Undervejs taler værterne om Peter Sommers særlige forhold til sproget, hans mange musikalske samarbejder, inspirationen fra både CV Jørgensen, Oasis og Damon Albarn – og om hvorfor han i dag står som en af de mest markante stemmer i dansk musik.
Husk, at du altid kan høre musikken fra episoden på vores playliste på Spotify - og du er også altid velkommen til at skrive og fortælle os, hvad DU ville have valgt. Det kan du gøre på Sætlistens Facebook-side
Værter: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Redaktion: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Redigering og teknik: Thorbjørn Hertz Jensen
Musik: Kasper Duus -
It might get loud...
Punk er mange ting - og punk kan meget forskelligt.
Det er vi ihvertfald enige om i denne udgave af Sætlisten, hvor vi hver især har medbragt et punk-nummer fra en kunstner eller band, der ikke stammer fra USA, UK eller Danmark.
Det bringer os først til vores sydlige naboland, hvor Thorbjørn har fundet et nummer fra (Vest-)Tyskland i starten af firserne: Deutsch-Amerikanische Freundschaft med nummeret "Alle Gegen Alle", som er punk af den mere industrille og tech-prægede karakter. Kasper fløj hele vejen til Japan og fandt et ret tempofyldt nummer (to say the least) med kvinde-punk-bandet Otoboke Beaver der - kraftigt inspireret af den klassiske punk fra fx Dead Kennedys - speeder sig igennem "Don't Light My Fire".
Det kan hermed konstateres, at punken lever og har det ret godt...
Lyt med og bliv måske inspireret til selv at finde dine egne favorit-numre indenfor genren - og fortæl os gerne, hvad dit yndlingsnummer fra punken er.
Husk, at du altid kan høre musikken, vi har valgt, på vores playliste på Spotify
Værter: Kasper Duus og thorbjørn Hertz Jensen
Redaktion: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Redigering og teknik: Thorbjørn Hertz Jensen
Musik: Kasper Duus -
Indignation, vrede og resignation
Der kan være meget galt her i verden - og der er nok at synge om, hvis man vil forsøge at gøre opmærksom på, hvor galt det står til.
I denne (jubilæums-)episode forsøger vi både at indkredse forskellen på deciderede protest-sange og så det, der er benspændet i denne episode; de indignerede sange. Dem, hvor man får øje på, at der er noget galt, bliver vred eller måske bare fortørnet eller ked af det, og forsøger at fortælle publikum, at det burde der gøres noget ved.
Det kan jo altid blive til en god snak - og i dette tilfælde blev det til en snak om to meget forskellige sange: Kasper valgte Sonic Youth-nummeret "Swimsuit Issue", der foregreb #metoo-bølgen for 35 år siden og vredt fortæller, at chefer godt må holde fingrene væk fra kvinder og ikke kun skal betragte dem som seksualiserede objekter, mens Thorbjørn vælger den mere tilbagelænede resignation i Marvin Gays "What's Going On?"
Lyt med, og fortæl os gerne, hvad du synes er en god, indigneret sang. Det kan du gøre på Sætlistens Facebook- og Instagram-side, og husk, at du kan finde alle sangene, vi har spillet i Sætlisten på Spotify.
Værter: Thorbjørn Hertz Jensen og Kasper Duus
Redaktion: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Musik: Kasper Duus
Teknik og redigering: Thorbjørn Hertz Jensen -
Sange på dansk fra danske sangere, der ikke stammer fra København, Aarhus eller Odense
Det lyder som et lidt kompliceret benspænd, vi har valgt til denne episode, men bare rolig; det er god musik, det er sange, der synges på dansk, og det er fra kunstnere, der er hamrende gode, og som kommer fra provinsen et eller andet sted. Korsør, Assens, Randers, Esbjerg eller...??
Der findes masser af gode, dansk sange, og mange af dem får måske ikke den opmærksomhed, de har fortjent. Og Kaspers valg overrasker Thorbjørn på den gode måde; et nummer fra Klondyke, et band, han aldrig har hørt om, med en lille, dansksproget poperle "Luftkaptajn". Og mens Klondyke hører hjemme i det nordjyske har Thorbjørn kigget lidt lokalt og fundet Søren Huss fra Nyborg og hans mesterlige "Et Hav Af Udstrakte Hænder".
Lyt selv med, og kig gerne forbi vores Facebook- eller Instagram-side og fortæl, hvilke sange du måske ville have valgt.
Værter: Thorbjørn Hertz Jensen og Kasper Duus
Redaktion: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Musik: Kasper Duus
Teknik og redigering: Thorbjørn Hertz Jensen -
Turen går til Norge.
Men ikke til a-ha, Röyksopp eller de andre gamle kendinge. Vi har givet os selv en anderledes udfordring denne gang: norske kvindelige artister efter 2015.
Det betyder store stemmer, algoritmer, nysgerrighed – og musik, ingen af os nødvendigvis kendte på forhånd.Kasper har gravet en elektronisk popperle fra Moyka frem - "All The Things We Forgot" - mens Thorbjørn forelskede sig på stedet i den store stemme og de store følelser i Susanne Sundførs "Undercover".
Det bliver til en snak om om at opsøge musik udenfor egne vante mønstre, om streamingens demokratisering – og om savnet af nogen, der hjælper med at sortere i det hele. Der bliver også drukket røget whisky og ufiltreret hvedeøl, og som altid ender det hele med et nyt benspænd til næste episode.
Playlisten finder du som sædvanlig på Spotify.
Værter: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Redation: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Teknik og redigering: Thorbjørn Hertz Jensen
Musik: Kasper Duus -
Store bands. Mange medlemmer. Endnu flere instrumenter.
I den nye episode af Sætlisten bliver der både plads til canadisk storladent kollektiv-kaos og skotsk indie-charme med violin, trompeter og lettere eksistentielle kriser.
Det kommer til at handle om kirker som pladestudie, postordreplader fra provinsen, marketing-projekter, der ender med at skabe god musik - og frygten for at vælge det samme nummer som hinanden. Det undgik vi denne gang, hvor Thorbjørn tog til Canada og valgte Arcade Fires "Wake Up" fra debutalbummet Funeral, mens Kasper tog til højlandet og gik med skotske Belle & Sebastian med nummeret "Get Me Away From Here, I'm Dying".
Med andre ord; det bliver spændende, gør det. Og så ender det selvfølgelig med et nyt benspænd, der sender os direkte mod et af vores nordlige nabolande. Det kan kun blive godt...
Enjoy - og giv gerne din egen mening til kende; skriv og fortæl om dit eget favorit-band med seks eller flere medlemmer, og fortæl os, hvorfor dét er et fedt band. Det kan du gøre på Sætlistens facebook-side, og det bliver vi glade for:-)
Tilrettelæggelse: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Redaktion: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Musik: Kasper Duus
Redigering og teknik: Thorbjørn Hertz Jensen -
Røde, hvide, blå....
Der er farver over det hele - også i musikken - og der findes et væld af sange med farver i titlen. Red Right Hand, Paint It, Black, Purple Rain og Hvem Har Malet Himlen Blå? for bare at nævne et par stykker.
Kasper og Thorbjørn har også fundet et par stykker, og dem præsenterer de for hinanden. Og måske som konsekvens af de tidligere episoders lette overvægt mod modne mænd er begge numrene udført af kvidner. Kasper tager til England og en bitter, vred (og let ironisk) Amy Winehouse, der disser sin mand i "Back to Black", mens Thorbjørn glæder sig over stemmepragten fra ROSALÍA på "Sauvignon Blanc".
Lyt med, og så kan du jo ellers se, om du selv kan finde t par gode sange, hvor der indgår en farve i titlen.
Enjoy
Værter: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Redaktion: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Musik: Kasper Duus
Teknik og redigering: Thorbjørn Hertz Jensen -
More cowbell, baby
Man kan aldrig få for meget ko-klokke i musik, vel? Ihvertfald ikke ifølge den legendariske rock-producer Bruce Dickinson i den efterhånden ikoniske sketch fra Saturday Night Live.
I denne episode tager Kasper og Thorbjørn ham på ordet og finder to numre, der på hver sin måde er bevidste om brugen af det let særprægede percussion-instrument. Valget er måske ikke helt let, for der er mange musiknumre, og måske flere end man umiddelbart skulle tro, hvor koklokken spiller en fremtrædende rolle.
Det lykkedes dog, via Guns N'Roses "Nighttrain" som Kasper har taget med og det udsyrede psych-rock-nummer "Fem Er Det Magiske Nummer", som Thorbjørn er ret gladf for.
Lyt med, og find ud af, om det er fedt - eller om det er en overflødig gimmick at medbringe koklokken, når der skal laves musik. På Sætlisten konstaterer vi bare, at vi havde feber, og at den eneste kur mod dén var: "Mere ko-klokke!!"
Værter: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Redaktion: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Musik: Kasper Duus
Teknik og redigering: Thorbjørn Hertz Jensen -
Voksne mænd kan også græde
Nogle har let nedladende kaldt det klynkerock, men her på Sætlisten konstaterer vi bare, at også voksne mænd har følelser - og at de kan være tunge at bære.
Kærligheden, alderen, udsigtsløsheden, smerten eller livet i al almindelighed kan gøre knuder og gøre det hele svært, nogle gange næsten ubærligt, og de følelser kan man jo så bruge ord og musik til at formidle, hvis man har talentet til det.
Kasper og Thorbjørn har fundet to erfaringsberigede mænd, der om nogle har været nede i sølet, uanset om det er kærlighed eller den almindelige weltschmertz, der er fundamentet for (klage-)sangen: Morrisey synger for på The Smiths "Unlovable", mens Thorbjørn finder god resonansbund i Nick Caves "Brompton Oratory".
Det får de en god snak om, og lover samtidig, at det faktisk er et par sange, der går lige i hjertekulen eller som man kan finde resonansbund i, hvis man er i det humør.
Lyt med og bliv inspireret til måske at finde dine egne favoritter indenfor dén genre - og skyl eventuelt ned med en lille skarpå fra tungsindets hjemland, Finland. Det har vi prøvet for jer, og det kan du også høre lidt om i denne epsiode.
Enjoy
Værter: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Redaktion: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Musik: Kasper Duus
Teknik og redigering: Thorbjørn Hertz Jensen -
Nu bliver det tungt...
Vi havde egentlig aftalt, at temaet for denne episode skulle være heavy metal, men vi blev enige om, at det var en lidt for bred genre, og derfor besluttede vi os for at gå tilbage i tid for at præsentere hinanden for et nummer, der (måske) var med til at sætte standarden for fremtidige bands indenfor den hårde, og ofte hurtige, guitarbaserede rock.
Så vi fløj tilbage til fødestedet og et par af de fyrtårne, som alle de efterfølgende bands kunne sætte kursen efter: Mötörhead og Black Sabbath. Sidstnævnte med titelnummeret fra deres debutalbum, "Black Sabbath" og Lemmy får lov at indlede Mötörthead-festen med den ikoniske klassiker: "The Ace of Spades". To numre, der på hver deres måde - og med mere end ti års mellemrum - knæsatte den tunge, rif-drevne rock.
Enjoy
Værter: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Redaktion: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Musik og skillere: Kasper Duus
Teknik og redigering: Thorbjørn Hertz Jensen -
Sætlisten dykker ned i 1966
1966 var på mange måder et skelsættende år - også indenfor musikken.
Bob Dylan, Simon & Garfunkel, Frank Zappa, The Beach Boys, The Beatles, Buffalo Springfield, The Rolling Stones, Cream og The Yardbirds udgav nogle af deres store albums dette pr, og i lille Danmark gik Steppeulvene i studiet for at indspoille deres herostratisk berømmede debut-album, Hip, der udkom året efter.
Temaet for denne episode er netop dette år. Vi har hver taget et nummer med, som vi præsenterer for hinanden. Valget var af naturlige årsager også ualmindeligt svært denne gang, men det lykkedes, og det betyder, at du i denne epsiode får hørt både Rolling Stones og The Beach Boys.
Kasper gravede sig frem til "Paint It, Black" med The Rolling Stones mens Thorbjørn gik en alternativ popvej med et lidt mindre kendt nummer fra The Beach Boys: "Don't Talk (Put Your Head On My Shoulder).
Det får vi talt om, samtidig med, at vi smager på et nyt sæt.
Husk, at du er velkommen til at kommentere og skrive med på Sætlistens Facebook-side. Enjoy
Værter: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Redaktion: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Musik og skillere: Kasper Duus
Teknik og redigering: Thorbjørn Hertz Jensen -
Sætlisten debuterer med danske debut-sange
Hvad kunne vel være mere passende i en debut-episode end at præsentere hinanden for et par solide debutnumre?
Det er, hvad vi gør i denne første episode. Vi har hver taget et nummer med, som vi præsenterer for hinanden, og kategorien, eller benspændet, er denne gang, at det skal være et nummer fra et dansk debut-album - og det skal være det første nummer på albummet.
Der findes afsindigt mange gode albums derude, og rigtig mange skelsættende og gode debutter fra danske kunstnere, så valget har naturligvis været svært. Vi fandt dog et par stykker, der har sat sig spor i os - fra to ret orskellige områder og epoker i dansk musik. Og pudsigt nok blev de begge engelsksprogede
Kasper valgte åbningsnummeret fra Psyched Up Janis' debutalbum Swell, "Vanity", mens Thorbjørn gik til et forholdsvis nyt nummer: "Like Lovers Do" fra Elias Rønennfeldts solo-debut Heavy Glory.
Det får vi talt om, samtidig med, at vi smager på det første sæt.
Med andre ord; det bliver en god halv times tid. Enjoy.
Værter: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Redaktion: Kasper Duus og Thorbjørn Hertz Jensen
Musik og skillere: Kasper Duus
Teknik og redigering: Thorbjørn Hertz Jensen